Nieuws
Tuesday 24 November 2015

Vijf tendenzen die voeding in 2016 kenmerken

'Lokaal wordt verbonden met globaal', 'High-tech omarmt ambacht', 'Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde', 'East street ontmoet West suite' en 'Dag ontmoet nacht'. Dat zijn volgens foodtrendwatcher Marjan Ippel de 5 tendensen die voeding in 2016 kenmerken.

Lokale en globale markten reiken elkaar de hand
Lokaal wordt verbonden met globaal. We willen zoveel mogelijk lokaal eten, maar de wereld lokt. Dit is de oplossing: verse exotische pepers die verbouwd worden in Almere; neder-quinoa, neder-vanille; er zijn uitheemse zoete bio-aardappelen uit Limburg en Japanse shiitakes uit Italië; flatbreads uit het Midden-Oosten zijn aan een opmars bezig en worden overal gebakken.
 
Artisinaal (ambachtelijk) gaat samen met high-tech High-tech omarmt ambacht.
Nu Silicon Valley de voedselindustrie heeft ontdekt, gaat de ontwikkeling in food razendsnel. Van foodgadgets als een allergenentester tot de nieuwste hi-tech 'boerderij' middenin de stad. Voor zorginstellingen zijn er voedselprinters en de eerste soja-biefstukken zijn geserveerd. Recent verscheen ook een 3D geprinte bio-afbreekbare verpakking van eetafval.

Ik - Wij - De wereld
Terwijl de bewustwording over voeding en de kwetsbaarheid van de aarde groeit, wordt het individu verbonden met de wereld. Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde. Er zijn detox soepen voor een gezondere versie van jezelf. Maar er zijn ook restaurants waar gezamenlijk van voedselresten wordt genoten die smaakvol geserveerd worden. Designers verwerken afval (vissenhuiden) duurzaam in bekleding voor meubels; fastfood krijgt wereldwijd gezondere vega-varianten en in de slagerij van de toekomst vind je van alles, maar geen vlees.
 
East street ontmoet West suite
Aziatisch streetfood gaat naar binnen en verovert westerse (top)restaurants en keukens. 2015 was al het jaar van de condiment: om smaak toe te voegen of te versterken gebruiken we sausjes, oliën en dressings. Met deze uit Azië overgewaaide trend geven we ook in 2016 een persoonlijke touch aan onze gerechten. Aziatisch blijft groeien in populariteit: van Vietnamees tot Japans, maar ook (Nederlands-)Indisch komt op.
 
Dag - Nacht
De 24-uurs economie zet onze eetgewoonten op z'n kop. De dag ontmoet de nacht waardoor 24/7 alles kan op voedingsgebied. Cereals als starter? Nee, de hele dag door! De klassieker huevos rancheros transformeert van ontbijt naar avondeten. Er zijn ontbijtwafels, ochtend-cocktails, er is een late night breakfast, een all day breakfast, een brunch met burgers en groente-ijs. Er zijn hummus bars en vanuit New York is de breakfast rave overgewaaid.
 
bron: La Place

Nieuwsoverzicht

60% mannen vindt zichzelf beste BBQ-er van de familie

Aan zelfvertrouwen van de Nederlandse man geen gebrek als het om barbecueën gaat; bijna twee op de drie vindt zichzelf de beste BBQ-er van de hele familie en geeft gemiddeld een ruime 7 voor zijn eigen BBQ-skills. Ruim de helft duldt dan ook geen hulp achter de barbecue.

Nieuwsoverzicht