Nieuws
Monday 25 November 2013

Uitstraling verpakking belangrijker dan gebruiksgemak

Bij het maken van verpakkingen wordt veel aandacht besteed aan uitstraling. Aan gebruiksgemak wordt nog té vaak voorbijgegaan, vindt Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design en Management aan de Universiteit Twente. Volgens Ten Klooster verdwijnen 7 van de 8 verpakkingen door slecht productmanagement na een jaar weer uit de markt.

 

Beleving wordt steeds belangrijker, ook bij verpakkingen, weet Ten Klooster. "De consument moet weten wat hij eet en het product moet hem toelachen, De verpakking speelt hierbij een grote rol. Door emotie aan het product toe te voegen, zet de producent een duidelijke branding neer. Zo is er bijvoorbeeld een verpakking van een paasstol op de markt, met daarop afgebeeld in zwart-wit de handen van een bakkei in het deeg. Een simpel plaatje dat zorgt voor een ambachtelijke uitstraling van een product dat in een grote fabriek wordt gemaakt.
Hoe belangrijk de uitstraling ook is, gebruiksvriendelijkheid is net zo essentieel. Bij veel bedrijven staat het echter niet hoog op de agenda, ziet de verpakkingsontwerper die ook het 1-2-open-deksel van Hak heeft ontworpen. "Verpakkingen kunnen er prachtig uitzien, maar zijn vaak moeilijk open te krijgen. Een ontwerper zou vanaf de eerste schets het gebruiksgemak in gedachte moeten houden. Probleem daarbij is dat veel bedrijven niet gauw een professionele ontwerper inhuren, omdat ze daar niet in willen investeren.
Een ander punt dat het maken van 'de ideale verpakking' bemoeilijkt, is de slechte samenwerking tussen de verschillende mensen die aan de product-verpakkingscombinatie werken. Denk aan de voedingstechnologen, marketeers, grafisch ontwerpers en verpakkingstechnologen: allemaal hebben ze een mening over hoe de verpakking eruit moet zien en op welke wijze dit het meest efficiënt kan worden uitgevoerd. "Een producent van pakken frisdrank wil de draaidoppen bijvoorbeeld kleiner (minder hoog) maken, om zo kosten te kunnen besparen", noemt de hoogleraar als voorbeeld. "Dit heeft tot gevolg dat een kleinere draaidop lastiger te openen is, vooral voor oudere mensen. Een verpakkingstechnoloog kan dit aangeven, maar daar wordt niet altijd naar geluisterd. Door slecht productmanagement verdwijnen 7 van de 8 verpakkingen na een jaar weer uit de markt.
Eind september is de European Packaging Gallery geopend, een platform van Universiteit Twente en DeDutch, een dochterbedrijf van het Foodatelier, waarbij bedrijven zich kunnen aansluiten en waar continu onderzoek uitgevoerd wordt naar verpakkingen. Eén van de eerste projecten is om een betere oplossing te vinden voor gesealde vleeswaren, een manier van verpakken die vaak tot veel frustratie leidt. "Die verpakkingen zijn vaak te glad en heel slecht open te krijgen, door de te kleine treklippen en de onduidelijkheid wat te doen", weet Ten Klooster. "Als je zo'n verpakking eindelijk open krijgt, scheurt hij. De studenten proberen nu een betere oplossing te vinden.

Bron: Verpakkingsspecial

Nieuwsoverzicht

60% mannen vindt zichzelf beste BBQ-er van de familie

Aan zelfvertrouwen van de Nederlandse man geen gebrek als het om barbecueën gaat; bijna twee op de drie vindt zichzelf de beste BBQ-er van de hele familie en geeft gemiddeld een ruime 7 voor zijn eigen BBQ-skills. Ruim de helft duldt dan ook geen hulp achter de barbecue.

Nieuwsoverzicht