Nieuws
Tuesday 23 September 2014

Trends in vlees

In hoeveelheden gemeten is de Nederlandse vleesconsumptie al jaren stabiel rond de 43 kg per persoon. Tegelijkertijd zijn er trends te signaleren, die onderliggend (meer kwalitatief) van invloed zijn op de vleesconsumptie.

De consument staat (gemiddeld) minder lang in de keuken. Gemaksproducten zijn alom aanwezig in supermarkten die daarmee inspelen op de trend van het gemak.

Verder wordt in toenemende mate waarde gehecht aan smaak en het meer bewust ervaren van voedsel: aan het genieten. Lekker eten is van alle zintuigen.

De gezondheid wordt als essentieel gezien voor goed leven; gezonde voeding wordt steeds meer gezien als voorwaarde daarvoor. Producten met minder suikers, zout en/of vetten, of juist met meer vitaminen, mineralen en vezels worden als gezond beschouwd en winnen terrein.

Het thema duurzaamheid heeft zich ontwikkeld tot aandachtspunt, waartoe zo’n beetje alles wordt gerekend wat van doen heeft met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat geldt ook de trend van biologisch waarin gestreefd wordt naar een zo natuurlijk mogelijke productie. Ook de zorg voor het dierenwelzijn wordt veelal wel geschaard onder ‘duurzaamheid’. Een andere trend is de opkomst van streekproducten, die regionaal geproduceerd en afgezet worden.

 

Bron: www.vlees.nl

 

 

 

 

Nieuwsoverzicht

60% mannen vindt zichzelf beste BBQ-er van de familie

Aan zelfvertrouwen van de Nederlandse man geen gebrek als het om barbecueën gaat; bijna twee op de drie vindt zichzelf de beste BBQ-er van de hele familie en geeft gemiddeld een ruime 7 voor zijn eigen BBQ-skills. Ruim de helft duldt dan ook geen hulp achter de barbecue.

Nieuwsoverzicht