Nieuws
Wednesday 15 February 2017

Supermarkten willen betere houdbaarheidsinformatie

Consumenten hebben moeite met het goed begrijpen van houdbaarheidsdata op verpakkingen van etenswaren. Volgens supermarktvereniging CBL moet een betere uitleg over de houdbaarheid van producten, ook na het openen van een verpakking, voedselverspilling meer kunnen voorkomen.

Volgens het CBL is het verschil tussen t.h.t. (tenminste houdbaar tot) en t.g.t. (te gebruiken tot) voor de gemiddelde consument niet duidelijk genoeg. Ook gooien veel consumenten voedsel direct weg als de t.h.t.-datum verstreken is. „Dat een product over de datum gaat, betekent niet dat het direct bedorven is”, aldus het CBL. ‘Andere kant van de medaille is dat een houdbaarheidsdatum niet meer geldig is als een verpakking eenmaal geopend is.’

Door verstandig met houdbaarheidsdata om te gaan, kan volgens het CBL jaarlijks tot 14 kilo aan voedselverspilling helpen voorkomen. Droge waren als rijst en pasta zouden vaak langer houdbaar zijn dan aangegeven. ‘Kijk, ruik en proef’, zo adviseren de gezamenlijke supermarkten.

De supermarkten willen consumenten beter informeren over de betekenis van de houdbaarheidsdata en hoe hiermee om te gaan. Om verspilling tegen te gaan, ondertekenen zij op de Nationale Voedseltop een speciale overenekomst.

Daarnaast roept de organisatie de aangesloten supermarkten op om de t.h.t.-data niet korter vast te stellen dan nodig is voor optimaal behoudt. Verder vindt het CBL dat er ook geen houdbaarheidsdatum meer op een verpakking hoeft als daar geen goede reden voor is. Het CBL denkt dan aan verse groente en fruit, kruiden, snoep- en suikergoed, kauwgom, azijn en alcoholhoudende dranken. In alle gevallen mogen initiatieven wat het CBL betreft niet ten koste gaan van de voedselveiligheid en het juist informeren van consumenten.

Bron: Telegraaf en CBL

Nieuwsoverzicht

Nieuwsoverzicht