Nieuws
Thursday 27 June 2013

Omzet duurzaam vlees blijft stijgen

Ook in tijden van crisis geeft de consument meer uit aan duurzaam geproduceerd voedsel. De meeste omzet wordt behaald bij duurzame koffie en thee, gevolgd door vlees, AGF (aardappel, groente en fruit) en zuivel.

Vorig jaar is de omzet hiervan met meer dan 25 procent gestegen tot 2,2 miljard euro. Dat blijkt uit de dinsdag verschenen Monitor Duurzaam Voedsel 2012. Vorig jaar was 5,5 procent van alle verkochte voeding duurzaam. Een jaar eerder was dat nog 4,4 procent. Het meeste duurzame voedsel (66 procent) wordt via de supermarkt verkocht. De supermarkten zagen hun omzet van duurzaam voedsel vorig jaar met 34,2 procent stijgen. Consumenten zijn in minder dan drie jaar het dubbele aan duurzaam voedsel gaan uitgeven. De groei vindt overal plaats: van supermarkt tot restaurant, van speciaalzaak tot zorginstelling.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken is tevreden. ‘De samenleving laat hiermee zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt. Dat sterkt mij in de gedachte dat we de goede weg zijn ingeslagen’, aldus de bewindsvrouw. De Monitor is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI van Wageningen Universiteit. Er zijn 11 keurmerken of labels voor biologische, diervriendelijke, milieuvriendelijke en/of ethische producten gemeten (zoals Fairtrade, Biologisch/EKO en UTZ). Ze zagen allemaal hun omzetten toenemen van 12 tot 62 procent. (Bron: ANP)




Nieuwsoverzicht

60% mannen vindt zichzelf beste BBQ-er van de familie

Aan zelfvertrouwen van de Nederlandse man geen gebrek als het om barbecueën gaat; bijna twee op de drie vindt zichzelf de beste BBQ-er van de hele familie en geeft gemiddeld een ruime 7 voor zijn eigen BBQ-skills. Ruim de helft duldt dan ook geen hulp achter de barbecue.

Nieuwsoverzicht