Nieuws
Tuesday 9 December 2014

Nederlander wil helderheid in keurmerkland

Zo'n 70% van de Nederlanders vindt dat er te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Twee jaar geleden was dat nog 42%. Uit onderzoek (Motivaction voor Milieu Centraal) onder zo'n 1100 personen blijkt dat consumenten geen enkel idee meer hebben welke keurmerken zij kunnen vertrouwen en welke garantie ze geven?

De consumenten kregen dertien logo´s en keurmerken voor eieren voorgelegd. Alleen het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming, dat overigens (red.) ook veel wordt gebruikt bij de diverse soorten vlees, kreeg een voldoende.

Consumenten kennen verder het verschil niet tussen logo’s die niet over duurzaamheid gaan en keurmerken. Zo werd het groene blaadje van het Europese keurmerk voor biologische landbouw nauwelijks gezien als betrouwbaar.

Toch zegt 40% van de consumenten meer vertrouwen te hebben in een product als er een keurmerk op staat. Het blijken toch een hulpmiddel bij duurzame aankopen en dus relevant om keuzes te kunnen maken.

Diverse partijen (o.a. de WRR) bepleiten één overkoepelend keurmerk, bijvoorbeeld in de vorm van een stoplichtensysteem. Bijna driekwart van de Nederlanders ziet daar wel wat in, maar opdrachtgever Milieu Centraal vraagt zich af of dat wel uitvoerbaarheid is.

 

Bron: www.vlees.nl

 

 

 

 

Nieuwsoverzicht

60% mannen vindt zichzelf beste BBQ-er van de familie

Aan zelfvertrouwen van de Nederlandse man geen gebrek als het om barbecueën gaat; bijna twee op de drie vindt zichzelf de beste BBQ-er van de hele familie en geeft gemiddeld een ruime 7 voor zijn eigen BBQ-skills. Ruim de helft duldt dan ook geen hulp achter de barbecue.

Nieuwsoverzicht