Nieuws
Tuesday 25 February 2014

Eenderde consumenten verwacht in 2020 levensmiddelen ook online te kopen

Het aantal Nederlanders dat online en offline kopen combineert, stijgt. In 2011 was dit nog 35%, maar de verwachting is dat bijna de helft van de consumenten in 2014 cross channel aankopen doet en dat dit in 2020 zelfs 64% is. Opvallend is dat vooral de foodsector populairder wordt.

Nu koopt nog maar 10% chross channel, maar in 2020 verwacht 37% dit te doen. Dit concludeert ABN AMRO in de Cross Channel Retail Update, waarin 5.500 consumenten over hun cross channel-koopgedrag zijn ondervraagd. Op dit moment koopt 91% van de Nederlandse consumenten nog puur fysiek in de foodretail. Toch geeft bijna 10% aan de afgelopen 12 maanden één of meerdere keren cross channel te hebben gekocht.   Voorbeelden van retailers die anticiperen op deze behoefte zijn Hoogvliet en Albert Heijn. Zij geven cross channel kopers de mogelijkheid online producten te bestellen, maar af te halen in de fysieke winkel. Een vergelijking met het Verenigd Koninkrijk - waar de omzet food via het online kanaal al aanzienlijk groter is - biedt wellicht inzicht in de toekomst. Hier zijn supermarkten als Sainsbury's en Tesco zeer succesvol met Click & Collect-voorzieningen.  

Pick up point Tesco

Britse retailers spelen bij het uitrollen hiervan zeer goed in op het dagelijkse leven van consumenten, bijvoorbeeld door afhaalpunten te openen bij scholen of in metrostations. De verwachtingen richting 2020 bevatten een duidelijke boodschap aan de food retailer. Zo verwacht 37% van de consumenten dan eten en drinken zowel in de supermarkt als online te kopen.  

Bron: ABN AMRO

 

Nieuwsoverzicht

60% mannen vindt zichzelf beste BBQ-er van de familie

Aan zelfvertrouwen van de Nederlandse man geen gebrek als het om barbecueën gaat; bijna twee op de drie vindt zichzelf de beste BBQ-er van de hele familie en geeft gemiddeld een ruime 7 voor zijn eigen BBQ-skills. Ruim de helft duldt dan ook geen hulp achter de barbecue.

Nieuwsoverzicht