Nieuws
dinsdag 31 mei 2016

Dierenwelzijn bij aankoop vlees niet ‘on top of mind’

Consumenten kiezen hun vlees vooral op de prijs-kwaliteit verhouding. De meeste mensen kijken naar de kleur, de hoeveelheid in grammen en de houdbaarheid en bedenken wat je ermee kan doen en hoe je het thuis (voor het gezin) lekker of makkelijk kan bereiden. Dat zegt woordvoerder Van de Riet van Vlees.nl in de veelbesproken documentaire Vleesverlangen van Marijn Frank.

Volgens Van de Riet is het voor aanbieders en producenten van vlees zeker belangrijk om duidelijk te maken dat het met het dierenwelzijn in Nederland wel goed zit. Maar het dilemma is dan steeds, dat je de kopende consument er te pas en te onpas aan helpt herinneren, dat het vlees van dieren wordt gemaakt. Dat is en blijft volgens Van de Riet voor velen bij het boodschappen, bij het koken of onder het eten een ongemakkelijke of zelfs onwelkome boodschap.

In de documentaire gaat Marijn Frank (bekend van de Keuringsdienst van Waarde) als jonge moeder op zoek naar haar niet te bedwingen behoefte aan vlees. Ze zoekt antwoorden op de vraag of ze het voor zichzelf kan verantwoorden om haar kleine dochtertje vlees te geven. Ze gaat in therapie, voert tal van gesprekken (onder meer met Vlees.nl) en loopt stage bij een (kleine) slachter. Daar wil ze als zelfbenoemde ‘vleesjunk’ onder ogen zien wat de slacht (en het uitsnijden) van een rund met zich meebrengt, wat het met je doet om het eventueel zelf te doen...

Na een première op het filmfestival in Amsterdam, een rondgang langs diverse filmhuizen en op het filmfestival van Berlijn, is Vleesverlangen onlangs (2x) uitgezonden bij de NPO.

Bron: www.vlees.nl

Nieuwsoverzicht

Nieuwsoverzicht